Rigter is klaar om gas te geven

donderdag, 14 oktober 2021

Vanuit Eemnes zijn er al jarenlang slimme constructies en ideeën uitgewerkt en compleet gebouwd. Van een mobiel nijlpaardenverblijf met hydraulisch bad tot heel veel oplossingen voor de metaalrecycling. Rigter Handelsonderneming bouwt en groeit door. Onlangs is een nieuw kantoor met meerdere werkplekken gerealiseerd. Hiermee is de familie Rigter klaar voor de toekomst.  

 

Rigter Handelsonderneming was van oorsprong een akkerbouwbedrijf. ‘Mijn ouders verhuisden na hun huwelijk naar de Meentweg 20 Eemnes en vandaaruit werd de akkerbouwtak zelfstandig voortgezet. Mijn vader teelde gewassen, zoals uien, graan, suikerbieten en aardappels en mijn moeder werkte destijds bij de Ford fabriek in Amsterdam. Daar mocht ze met korting een Ford auto kopen, maar mijn moeder wilde liever een Ford 5000 trekker, omdat deze heel goed in het bedrijf gebruikt kan worden’, vertelt zoon Kees Rigter lachend.

 

In 1992 werd het bedrijf vanwege ruilverkaveling verplaatst naar de huidige locatie aan de Nieuwe Maatsweg. Vanaf het perceel is zowel de rivier de Eem als het IJsselmeer te zien. ‘Dit is een bijzondere rivier’, legt Kees uit. ‘Het is namelijk de enige rivier die in Nederland begint en eindigt.’ De locatie blijkt nog iets bijzonders te hebben: ‘Wij liggen heel centraal bij knooppunt A1 en A27. Als je een lijn in de breedte en een lijn in de lengte door Nederland trekt, dan kom je met een beetje geluk precies bij ons uit.’

 

Circuswagens

Vanuit Eemnes worden er al jarenlang slimme constructies en ideeën uitgewerkt en compleet gebouwd. Omdat er in de rustige periode van het akkerbouwactiviteiten extra inkomsten nodig waren om het bedrijf levensvatbaar te houden, werden ook allerlei werkzaamheden uitgevoerd. Soms zaten daar heel bijzondere klussen tussen, bijvoorbeeld voor circus Krone. Deze werkzaamheden begonnen op een bijzondere manier.

 

‘Wim Vos was een leeuwentemmer uit Eemnes’, blikt Kees terug. ‘Mijn vader verhuurde soms opslagruimte. Het maakte hem dan niet zoveel uit waar de opslag voor gebruikt werd. Zodoende stonden er wel eens leeuwen, tijgers en bizons bij ons in de schuur. Mijn vader kreeg steeds meer vrienden en kennissen in de circuswereld en op een dag werd hem om een gunst gevraagd: of hij een oplossing kon vinden voor het circustransport van Circus Krone. Normaal werd het circus met de trein verplaatst, maar omdat de NS staakte, kon dat niet. Mijn vader twijfelde geen moment en vroeg boeren of ze mee wilden helpen. Zodoende hebben meerdere trekkers hier uit de buurt heel Nederland gezien.’

 

 

Daarna werden voor het circus ook vrachtwagens- en aanhangaanpassingen gedaan. ‘Mijn vader heeft allerlei speciale wagens gebouwd, zoals woonwagens met schuifwanden voor meer woonoppervlak, meerdere tijgerwagens en een wagen voor nijlpaarden met een verwarmd bad, dat hydraulisch omhoog en naar beneden kon. Het circus bestaat nog steeds en trekt als enige nog steeds rond’, weet Rigter.

 

Samenwerking met Kinshofer

Via de suikerbieten is Rigter Handelsonderneming eind jaren negentig in contact gekomen met Kinshofer. ‘We bouwden toen Kinshofer draaimotoren op de bakken voor bietenreinigers. Aanvankelijk gingen deze steeds kapot, waardoor mijn vader ze steeds verder verbeterde en versterkte. Daardoor werden de machines zo goed dat ook andere bedrijven geïnteresseerd waren. Kinshofer verkocht normaalgesproken alleen aan dealers. Omdat ze situatie zo uitzonderlijk was, vroeg het bedrijf ons naar de praktijkinfo en zodoende kwamen de positieve reacties en de eventuele verbeteringen bij de Kinshofer directie en technische afdelingen terecht. Vanwege de goede ervaringen werd in 2003 aan mijn vader gevraagd of hij de verkoop van Kinshofer in Nederland wilde doen. Zo is het allemaal begonnen.’

 

Vader en zoon gingen naar beurzen en reden rond met grijpers op de aanhanger. ‘Na enige jaren begonnen we echt voet aan de grond te krijgen in de Benelux. Zo kwamen we ook steeds weer voor nieuwe uitdagingen te staan. Investeren in aanhangers, lasapparaten, gereedschap, folders en kantoorbenodigdheden…. Iedere dag kwam er wel iets op ons pad wat een uitdaging was. En naast de verkoop werden we ook steeds meer een service verlenend bedrijf.’

 

 

Eerste klant in de metaalrecycling

De eerste klant in de metaalrecycling zal Kees nooit vergeten. ‘Dat was HKS in ’s Gravendeel, die interesse toonde in onze grijper. Ik kwam daar in mijn oude Mercedes vol gaten aanrijden. ‘Hang de grijper maar aan de kraan. Als hij het over een jaar nog doet, dan kopen we hem’, werd me verteld. Zo gezegd, zo gedaan. Maar helaas ging de grijper na een week al stuk. Mijn vader ging er op zaterdag heen om hem te repareren en dat heeft hij heel vaak gedaan. Uiteindelijk was de grijper zo verbeterd, dat hij na een jaar perfect werkte. De klant was zo tevreden dat er gelijk vijf werden gekocht en in de jaren daarna hebben we alle vestigingen van HKS/TSN van deze grijpers voorzien.’

 

Door heel de Benelux kreeg Rigter Handelsonderneming trouwe klanten. ‘Alle bedrijven waar we in het begin mee samenwerkten, zijn nog steeds klant. Daar zijn we heel trots op.’ Datzelfde geldt voor de samenwerking met Kinshofer. ‘Inmiddels zijn wij al achttien jaar officieel importeur van de Kinshofer uitrustingsstukken. De afgelopen decennia is het bedrijf, dat deze maand haar zeventigjarig bestaan viert, uitgegroeid tot een wereldwijde speler. Kinshofer produceert zoals bekend de hoogwaardige aanbouwdelen voor alle soorten industrieën en allemaal volgens het gezegde ‘kwaliteit kent geen alternatief’. Het leuke is dat we ook nog steeds de bietengrijpers, waar het allemaal mee begonnen is, leveren. Ongeveer 60 procent van alle bietengrijpers in Nederland is van ons afkomstig. Het bietenseizoen gaat binnenkort weer van start en dan staan we weer zeven dagen per week 24 uur per dag standby om onze klanten te helpen.’

 

Riedlberger

Naast de poliepen van Kinshofer heeft Rogter ook de scharen en schrootgereedschap van Demarec in het assortiment en de Zijtveld sorteergrijpers.Verder is het bedrijf inmiddels zeven jaar importeur van de Riedlberger snelwisselsystemen. ‘We kwamen via via met de familie Riedlberger in contact. Deze familie uit Beieren is van oorsprong akkerbouwer. Mede daardoor klikte het ontzettend goed tussen ons en was de samenwerking snel geregeld. Riedlberger levert volautomatische snelwissels voor rubs- en mobiele kranen van 2 tot 150 ton en voor overslagkranen van 15 tot 200 ton. Het systeem kenmerkt zich door de eenvoudige robuuste bouw en de servicevriendelijkheid. Ook spreekt het vuildeksel en het onder druk koppelen veel mensen aan. De machine hoeft dus nooit aangepast te worden. Daardoor blijft de machinegarantie gewaarborgd.’

 

Export

Tussen 2003 en 2012 leverde Rigter Handelsonderneming alleen in Nederland, België en Frankrijk. Daarna was de markt daar redelijk verzadigd en ging de familie de export verder uitbreiden. ‘Via Phoeninix en Harso, dat zijn onderaannemers van de hoogovens, gingen we aan staalfabrieken door heel Europa leveren.’ Ook in Polen heeft Rigter voet aan de grond gekregen. ‘Een Poolse jongen kocht telkens onze gebruikte poliepen op om ze vervolgens in Polen verkocht. Zeven jaar geleden vroeg mijn vader aan hem of hij misschien ook de Kinshofer poliepen wilde verkopen. Dat is hij toen gaan doen en inmiddels heeft hij een flinke markt opgebouwd.’

 

De laatste tijd ziet hij de leveringen in Duitsland steeds verder toenemen. ‘Dat komt vooral doordat de manuren in Duitsland enorm duur zijn. Omdat de kosten bij ons veel lager liggen, is het voor bedrijven interessant om ons vanuit Nederland te laten komen. Bovendien nemen wij alle benodigde materialen mee, zodat de klant snel geholpen kan worden.’ Zo is het leveringsgebied steeds verder uitgebreid. ‘Inmiddels leveren we onder meer aan Zwitserland en Oostenrijk, Denemarken en Noorwegen. Ik denk dat we tot 2010 zo’n 90 procent binnen de Benelux leverden en nu verkopen we zo’n 50 procent binnen de  Benelux en 50 procent er buiten.’

 

Onderscheiden in de markt

‘We onderscheiden ons door normaal te acteren’, vervolgt Kees. ‘We nemen de telefoon op of bellen de klanten zo snel mogelijk terug. We zeggen wat we doen en de prijs-kwaliteitverhouding is eerlijk en klopt. Bovendien zijn wij altijd bereikbaar; 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Dat vinden wij heel normaal. Vanuit de akkerbouw zijn we er wel aan gewend om lange dagen te maken.’ Klanten waarderen de ruime openingstijden ontzettend. ‘De meeste poliepen verkopen we ’s avonds en op zaterdag. Ondernemers zijn de hele dag met hun bedrijf bezig en vinden het dan fijn om in hun vrije tijd iets nieuws uit te zoeken. En als er een onderdeel defect is, dan wordt dat ook binnen 24 uur gerepareerd of vervangen.’

 

Verbouwingen

In 2017 heeft de familie Rigter de hal met drie meter verhoogd, zodat ook grote kranen naar binnen konden. ‘Dit project heeft een hele lange adem gehad’,  blikt Kees terug. ‘Het duurde maar liefst zeven jaar vroeger om de vergunning rond te krijgen.’ Dit jaar stond opnieuw een verbouwing gepland. ‘Voorheen werkte ons kantoorpersoneel vanuit een keet. Tijdens de pauzes zaten we er met z’n vijven in. Dat was natuurlijk geen ideale werksituatie en vanwege corona mocht dat ook niet meer. Daarom hebben we besloten om een extra verdieping te realiseren met aan de ene kant een ontvangstruimte met een bar en een toiletblok. De laatste anderhalf jaar was er in Eemnes weinig bezoek mogelijk. Dat kwam vooral door drukte bij ons en door de coronachaos. We betreuren dat ontzettend, want we willen graag tijd voor onze klanten vrijmaken. Gelukkig kunnen we hen vanaf nu weer optimaal bedienen.’

 

Aan de andere kant van de verdieping is een grote kantoorruimte met een toiletblok. Daarbij is echt aan alles gedacht. ‘De bureaus zijn van het laatste type. Werknemers kunnen erachter liggen/staan en zitten en na er een aantal getest te hebben zijn er ook goede bureaustoelen gekomen.’ Bovendien heeft de zeer recente verbouwing nog een voordeel. ‘De kantoren zijn zo gebouwd dat er nu makkelijk met vrachtwagens onderdoor gereden kan worden. Dankzij de vrije hoogte van 430cm is de extra binnenruimte ook te gebruiken als extra opslag in en kunnen we in de winter binnen laden en lossen. Zo kunnen we nog efficiënter werken. De chauffeurs kunnen nu zelfs een rondje rijden. Ze hoeven niet meer achteruit te rijden. Zo maken we het iedereen zo gemakkelijk mogelijk.’

 

Duurzaam

Vanuit de ontvangstruimte wijst hij naar de omgeving. ‘Je kunt vanaf hier het IJsselmeer zien liggen.  Kijk, op het land staan twee valkenkisten en aan de akkerranden zijn meerdere hectares met bloemrijk mengsel gezaaid, zodat kleine vogels zich tussen de bloemen kunnen verstoppen.’ Zijn vinger gaat iets meer naar rechts. ‘In samenwerking met Natuurmonumenten hebben daar we een oeverzwaluwwal aangelegd. Vorig jaar hadden we 150 broedpaartjes.’

 

Rigter Handelsonderneming doet nog veel meer voor het milieu. Zo zijn er in 2014 zonnepanelen op het dak van de opslagloods geplaatst. ‘Deze zorgen voor de energie voor alle werkzaamheden op het bedrijf. Ook de kantine en het woonhuis wordt hiermee van stroom voorzien. De wasplaats is aangelegd volgens de laatste milieueisen. Veel bedrijven investeren in duurzaamheid om vervolgens van de daken te schreeuwen hoe goed ze omgaan met het milieu, maar wij hebben de duurzame gedachte van huis-uit meegekregen’, legt Kees uit. ‘Het komt echt vanuit onszelf en daar hoef ik ook helemaal niet mee te koop te lopen. Ik vind het heel normaal om in mei niet meer de akkers om te ploegen en de nesten te verstoren.’

 

Het bedrijf is ook heel betrokken in de samenleving. ‘We sponsoren al jaren verschillende sportverenigingen, zoals voetbal en handbal. Ook ben ik voorzitter van de Trekkertrek Eemnes.’ In 2016 won Kees twee bijzondere prijzen. ‘Met de Trekkertrek organisatie kregen we de koeientrofee. Dat is een trofee die verenigingen krijgen voor alle goede dingen die ze doen voor Eemnes. En ik kreeg ook de Eemnesser-van-het-jaar trofee. Daar ben ik enorm trots op. Vooral omdat de winnende personen/ verenigingen door de inwoners van Eemnes worden gekozen.’

 

Toekomst

Over de toekomst maakt de ondernemer zich wat zorgen. ‘IJzer is nu niet alleen drie keer zo duur, maar ook schaars geworden. Dat komt vooral door de stijgende vraag vanuit India en China. Door de groeiende welvaart worden er meer auto’s verkocht. Daardoor is een ontzettend grote vraag naar ijzer ontstaan en krijgen leveranciers slechts een bepaalde hoeveelheid ijzer toegewezen. We hopen dat Kinshofer gewoon kan blijven leveren. Zo niet, dan hebben we gelukkig nog een zeer grote voorraad staan, zodat klanten alsnog geholpen kunnen worden.  En als Kinshofer bijvoorbeeld wel de schalen kan leveren, maar niet de frames, dan laten we de schalen opsturen en zetten we er zelf frames op. Het kost ons veel tijd en energie, maar we doen er alles aan om onze klanten te blijven bedienen.’

 

Weer aardappelen in de schuur

Ook het akkerbouwbedrijf van de familie Rigter is nog steeds actief. ‘We verbouwen nu wat minder arbeidsintensieve gewassen, zoals mais, gras en suikerbieten.’ Hij wijst naar een grote schuur, die nu voor de opslag van allerlei materialen wordt gebruikt. ‘Vroeger werden hier de aardappels opgeslagen. Ik hoop dat er binnen tien jaar weer aardappels in deze schuur liggen, maar dan moet de tijdrovende teelt wel rendabel zijn. Momenteel zijn de prijzen echt absurd laag.’

 

In de toekomst zou hij het bedrijf met nog een loods willen uitbreiden. ‘We trappen niet op de rem, maar blijven doorgaan. Dat is altijd het allerbeste’, aldus Kees, die hoopt dat zijn kinderen (nu nog elf, tien en zes jaar) ooit in het bedrijf stappen. ‘We zullen hen nooit pushen. Het is hun eigen keuze. Rigter Handelsonderneming is in ieder geval klaar om te gas geven.’

Advertentie