Henk Robben: ‘Metaalrecycling heeft mij nooit losgelaten’

donderdag, 1 juli 2021

Robben Metaalrecycling in Wolvega heeft grote plannen voor de toekomst. Sinds acht jaar houdt het bedrijf zich naast de recycling van schroot ook bezig met de verwerking van elektromotoren. De vraag hiernaar is zo groot, dat Henk Robben een nieuwe shredderlijn ontwierp, die hij op een nieuw perceel in Wolvega neerzette. Heel graag wil hij zijn locaties op het industrieterrein samenvoegen tot één terrein van 30.000 vierkante meter.

 

Henk Robben komt uit een bouwvakkersfamilie. Op twaalfjarige leeftijd ging hij aan het werk bij Friesland Schroot in Wolvega. Na schooltijd veegde hij het terrein aan, maar al heel snel kwam Henk in dienst als kraanmachinist. ‘Lossen, sorteren en vrachtwagens laden. Het was een mooie tijd’, blikt hij terug.

 

Na jarenlang als kraanmachinist te hebben gewerkt, kreeg Henk samen met zijn vrouw Marianne in 1997 de kans om in Sneek een schrootbedrijf over te nemen. In eerste instantie gingen ze met z’n tweeën iedere dag op en neer naar Sneek. Marianne hield zich bezig met de administratie en Henk met de in- en verkoop en het kraanwerk. Na verloop van tijd werd het steeds drukker en werd er een vrachtwagen aangeschaft. Ook kwam er steeds meer personeel bij. In 2012 kreeg het stel de mogelijkheid om Friesland Schroot in Wolvega over te nemen. Daar hoefden ze niet lang over na te denken. Het zou een uitkomst zijn om beide bedrijven te combineren.

 

Al snel maakte ook Friesland Schroot een flinke groei door. Met inmiddels een grote groep mensen op kantoor, buiten op de werf en een aantal vaste chauffeurs wordt er structureel gewerkt om alle aanbod van ijzer en metalen op een verantwoorde manier te verwerken. ‘We leveren rechtstreeks aan de eindverwerkers en regelen zelf de export. Bovendien hebben we in de loop der jaren een hele vaste klantenkring opgebouwd, waardoor we een heel stabiele aanvoer hebben.’ Inmiddels werken van de drie kinderen van Henk en Marianne de twee zonen in het bedrijf. ‘Ze zijn net zo enthousiast als ik’, vertelt Henk trots. ‘Het is mooi om dingen met ze te overleggen en om samen beslissingen te nemen.’

 

Elektromotoren

Acht jaar geleden is Henk per toeval begonnen met het verwerken van elektromotoren. ‘Ik had een nieuwe shredder aangeschaft, maar die bleek niet zo geschikt voor het werk waarvoor ik hem gekocht had.  Ik besloot om er een paar elektromotoren in te doen en dat ging prima. Ik heb toen een aantal handelaren gevraagd om me partijen te leveren, zodat ik kon testen. In het begin verwerkten we zo’n 100 ton aan elektromotoren per week, maar inmiddels is dit wel 600 ton geworden.’

 

Vroeger werden de elektromotoren vooral in het buitenland verwerkt, maar dat sluit niet goed aan bij de circulaire gedachte. Vandaar dat steeds vaker voor verwerking in eigen land wordt gekozen. Daarbij blinkt Robben uit vanwege de zeer schone verwerking. ‘Het wordt steeds belangrijker om een zo zuiver mogelijk eindproduct te leveren. De hoeveelheid afval moet steeds verder worden verkleind en door een zo schoon mogelijk product te leveren, wordt het nóg gemakkelijker om er een nieuwe grondstof van te maken. Daarom blijven we hierop inzetten.’

 

Zeer schoon eindproduct

Naar aanleiding van zijn ervaring met de eerste lijn, heeft hij zelf een compleet nieuwe lijn gebouwd. ‘Hiervoor heb ik de bestaande lijn heel nauwkeurig bestudeerd. De lijn, die we op een perceel van twee hectare op het industrieterrein van Wolvega hebben geplaatst, is acht maanden geleden in gebruik genomen. Het resultaat is een eindproduct dat voor 98 procent zuiver is. Dit is echt uniek.’

 

De elektromotoren komen echt overal vandaan. Vooral uit Duitsland. ‘Omdat wij de partijen zo schoon kunnen verwerken, krijg ik ook veel elektromotoren van andere metaalrecyclingbedrijven. Ik werk veel samen met de grotere leveranciers, die weten waarover ze praten.’

 

 

Vorig jaar besloten Henk en Marianne de vestiging in Sneek te verkopen. Ze vonden in Transportbedrijf Sandstra een geschikte koper. ‘Het runnen van twee verschillende locaties is soms niet zo praktisch. Ik wilde graag wat meer overzicht, me helemaal op Wolvega kunnen richten en me vooral op de elektromotorrecycling concentreren. Bovendien konden we het personeel dat in Sneek werkte heel goed in Wolvega gebruiken. Zodoende is het bedrijf in goed overleg verkocht. Een aantal klanten is met ons meeverhuisd en de kleinere klanten worden nu nog steeds door Zandstra bediend. We werken heel goed met elkaar samen.’

 

Nieuw terrein

Voor de toekomst heeft Robben een grote wens. ‘Onze activiteiten vinden nu plaats op verschillende locaties op het industrieterrein en ik wil ze heel graag samenbrengen. Ons oorspronkelijke terrein is 12.000 vierkante meter. Dit wil ik in de toekomst gebruiken voor opslag. De recycling van de metalen willen we verhuizen naar ons nieuwe terrein van twee hectare waar nu de elektromotorrecycling plaatsvindt. We willen volgens de allernieuwste eisen gaan bouwen en een zeer grote overkapping realiseren van 2800 vierkante meter. Daar kunnen we alle zink, lood, kabels et cetera overdekt opslaan. We hebben een mooie 3D-tekening laten maken van onze plannen en de gemeente heeft heel positief gereageerd. Nu kunnen we alle benodigde vergunningen aanvragen en ik hoop dat de nieuwbouw volgend jaar gereed is.’

 

Rolls-Royce

Robben is volgens eigen zeggen echt een Liebherr-man. ‘We hebben hier diverse kranen van Liebherr staan. Het merk past bij ons. Het is voor ons de Rolls-Royce onder de kranen. De kwaliteit is uitstekend en datzelfde geldt voor de service. Een groot voordeel vind ik dat je de onderdelen kunt uitwisselen. Daardoor hoef ik maar één paar slangen en één grijper op voorraad te hebben. Twee maanden geleden hebben we vanwege de verdere groei van onze recyclingactiviteiten een nieuwe LH-40 gekocht en inmiddels hebben we om diezelfde reden ook nog een LH30 en LH-24 aangeschaft.’ Daarnaast bestaat het machinepark uit acht vrachtwagens, een schrootschaar, twee shredderlijnen en drie Volvo shovels.

 

Robben hoopt dat de nieuwe loods over anderhalf jaar gereed is. ‘Dan hebben we alles op één plaats en kunnen we nog efficiënter werken. Bovendien hebben we de mogelijkheid om de werkzaamheden verder uit te breiden. Ik zit nooit stil. Momenteel ben ik bezig om de lijn voor de elektromotoren nog verder te automatiseren. Zo blijf ik altijd bezig’, besluit hij lachend.

Advertentie