Bespaar geld door metalen te laten pakketteren

donderdag, 3 juni 2021

Een grote partij metalen efficiënt vervoeren of opslaan, is een uitdaging. Zelfs gestort in containers nemen handgepeld koper, offsetplaten, draaisels, folie en andere metaalsoorten kostbare ruimte in op het terrein, in containers of in de vrachtwagen. Een oplossing hiervoor is metalen pakketteren. Pakketten zijn eenvoudig en veilig te stapelen en nemen veel minder ruimte in bij opslag, transport en bij het omsmelten tot nieuw materiaal in de fabriek.

Veel grote metaalbedrijven zien het voordeel van pakketteren in. Zij persen hun partijen voordat deze worden opgeslagen of op transport gaan. Wat moet je doen als je wél van het persen wilt profiteren, maar het niet ziet zitten om zelf een grote en dure persmachine aan te schaffen? In Nederland is een uniek metaalrecyclingbedrijf actief waar je metalen kunt laten persen; Geelhoed Metaalhandel in Nootdorp.

Bij Geelhoed draait de Metso-Lindemann persmachine de hele dag door. Al veel klanten weten hun weg naar het bedrijf te vinden. René van Winkelen houdt zich bij Geelhoed bezig met de planning en legt uit hoe dat met persen in z’n werk gaat: ‘Onze klanten brengen hun vracht ‘just-in-time’, dus op het moment dat we gaan beginnen met persen. Wij persen het materiaal meestal binnen een dag, stapelen de pakketten op pallets en laden die in de vrachtwagen zodra de pakketten weer worden opgehaald.’

 

Vaak komen de metalen bij de opdrachtgever zelf vandaan, maar soms ook rechtstreeks van hun klanten. René: ‘Wij persen die metalen dan en onze klant haalt de pakketten terug naar het eigen terrein, om ze daar op te slaan of verder te transporteren. Vaker nog laten klanten hun pakketten direct bij ons ophalen door een transportbedrijf dat deze rechtstreeks naar de (internationale) afnemer vervoert. Zo gaan metalen die wij hier persen met trailers naar Europese bestemmingen of in zeecontainers - via Rotterdam - naar Azië. Voor die logistiek zijn wij helemaal ingericht.’

Drie containers offset worden één vrachtje na persen
De pers bij Geelhoed produceert pakketten van 40 cm hoog en 40 cm breed. De lengte is variabel. Eén pallet vol pakketten weegt afhankelijk van de palletmaat en het soort materiaal gemiddeld zo’n 2 ton. Hoeveel ruimte bespaar je daar nu mee?

Mark Geelhoed is persspecialist en dagelijks in de weer met de metaalpers, hij geeft een voorbeeld: ‘Vorige week hebben we offsetplaten geperst voor een klant. Chauffeurs leverden drie containers los materiaal bij ons aan en na het persen ging 35 ton pakketten met één vrachtwagen de deur uit. Dat is dus een aanzienlijk verschil! Bij soorten als aluminium blikjes en draaisel is de ruimtebesparing nog groter. En daarbij komt dat de pakketten ook op locatie makkelijker te stapelen en op te slaan zijn.’

Hij legt uit dat het aantal pakketten dat op een wagen geladen mag worden afhankelijk is van de transportroute. ‘Een pallet geperste offset weegt 1.800 tot 2.000 kilo. In Duitsland mag het maximale gewicht van een trailer met lading bijvoorbeeld 40 ton zijn, in Nederland is dat 50 ton. Het maximum laadgewicht van zeecontainers is circa 28 ton.’

Jarenlange ervaring met persen van metalen
Met ruim veertig jaar ervaring in het persen, kennen de medewerkers van Geelhoed de kneepjes van het vak. Niet alleen in de uitvoering van het perswerk zelf, maar ook in het logistieke proces. René: ‘Wij werken snel, en bij ons geldt: afspraak is afspraak. Omdat je in dit proces te maken hebt met leveranciers, afnemers en vaak ook nog met externe transportbedrijven is het belangrijk dat de planning tip top in orde is. Daar kunnen klanten bij ons van op aan. En ze kunnen rekenen op een concurrerende prijs. Doordat we een pers hebben van hoge kwaliteit kunnen we betrouwbaar plannen en snel persen. Dat houdt de kosten voor klanten laag!’

Advertentie