‘Elektrische heftruck steeds populairder’

vrijdag, 15 oktober 2021

In de recyclingbranche wordt er voornamelijk nog met verbranders gereden, maar er is nu langzamerhand een omslag naar elektrische heftrucks gaande. Dat is een mooie ontwikkeling, vinden zowel Tino van Essen van Motrac als Mark de Graaff van Jungheinrich. Daarnaast wordt steeds meer aandacht besteed aan het comfort en de veiligheid van de chauffeur en zijn omgeving.

In de recyclingbranche wordt er voornamelijk nog met verbranders gereden, maar er is nu langzamerhand ook de omslag naar elektrische heftruck gaande, vertelt Mark de Graaff, Product Trainer bij Jungheinrich. ‘Dat is een mooie ontwikkeling. Er is een duidelijk verschuiving te zien richting elektrisch aangedreven materieel. Redenen hiervoor zijn: minder/geen emissies, minder geluid en trillingen, vergelijkbare prestaties, probleemloze inzet in buitenomstandigheden, lange inzetduur door verbeterde accutechniek zoals lithium-ion accu’s, minder onderhoud, lagere operationele kosten. Geen gedoe met tanken op locatie, morsen van diesel, lekken van motorolie en het op voorraad houden van lpg-flessen. Bovendien zijn de elektrische trucks door hun waterdichte behuizingen, onderhoudsvrije techniek en moderne elektromotoren steeds breder inzetbaar.’

Ook het groene imago speelt een rol. ‘Elke branche, dus ook de recycling, moet steeds groener worden, vervolgt De Graaff. ‘Daarom voelen ondernemers wellicht een bepaalde druk om van het ‘vieze’ imago af te komen en zullen elektrische aandrijving overwegen. Kijk naar de emissiereductie en beperking en naar de beperking rondom de inzet van diesel/lpg heftrucks in gesloten en half open ruimtes’, adviseert hij. ‘De Arbowet verplicht optimalisatie van arbeidsomstandigheden, zoals het reduceren van de trillingen. Elektrisch aangedreven trucks produceren minder trillingen en geluid, dus beter voor bestuurder en minder vermoeid einde werkdag.’  

Naast duurzaamheid zijn er nog andere redenen die het gebruik van elektrische vorkheftrucks aantrekkelijk maken, vult Tino van Essen, productspecialist van Motrac, aan. ‘Zo kunnen trucks met zelf opgewekte elektriciteit bijvoorbeeld goedkoop worden geladen en de heftrucks vele malen stiller zijn, dankzij het gemis van een verbrandingsmotor.’

Verder is er de Energie Efficiency Directive (EDD) richtlijn. De Graaf: ‘Met elektrische trucks voldoe je aan het streven naar een lager energieverbruik, want elektrische heftrucks zijn aanzienlijk energie-efficiënter dan diesel- en lpg-trucks. Bij de aanschaf van een nieuwe heftruck is het belangrijk om naar de gehele TCO (total cost of ownership) te kijken. Met de inzet van elektrische heftrucks versus diesel/lpg trucks is er een flinke kostenbesparing op diverse vlakken mogelijk: energie, onderhoud, reparaties, slijtage. Daarbij is lithium-ion techniek nog zuiniger in gebruik en bij het herladen van de accu’s en leveren de trucks met lithium-ion accu ook nog pittigere prestaties.’

Inzetbaarheid

Een diesel/lpg-trucks heeft het imago van onbeperkte inzetbaarheid, weet hij. ‘Dat is deels correct. Uiteindelijk moet er getankt worden of een lpg-fles verwisseld worden. Dat is bij een elektrische heftruck vergelijkbaar. Een moderne elektrische heftruck haalt ook bij een forse inzet, een normale achturige werkdag. Afhankelijk van de inzet ook wel tot twaalf uur. Daarna is het zaak of op te laden of de accu te wisselen. Voor het laden is minimaal acht uur nodig, afhankelijk van accu-grootte en ladertype. Bij conventionele loodzuur-techniek accu’s is het van belang om deze laadcyclus netjes af te maken. Ook is het belangrijk om de accu niet te vaak te vroeg te laden, dus als er nog meer dan 50 procent capaciteit beschikbaar is. Wil je toch werken met loodzuur accu’s, dan is een tweede accu de oplossing.’

Bij lithium-ion techniek accu’s gelden alle genoemde beperkingen niet. ‘Deze accu’s zijn probleemloos tussendoor te laden, waardoor er ook een vrijwel onbeperkte inzet haalbaar is’, legt De Graaff uit. ‘Twee keer een kwartiertje tijdens de koffiepauzes en één keer tijdens een lunch- of dinerpauze is meestal genoeg. Bovendien zijn er vaak diverse momenten dat de truck niet ingezet wordt, dan is laden ook altijd mogelijk.’ 

Elektrische heftrucks van Jungheinrich hebben in veel gevallen een elektrische besturing volgens het fly-by-wire principe. ‘Hiermee is de stuurkarakteristiek nauwkeurig instelbaar en verloopt het sturen stil en zeer energiezuinig. Het voordeel van deze techniek is dat de stuurkolom in de truck zeer slank kan zijn en er dus meer ruimte in de cabine overblijft voor de chauffeur. Als de trucks niet beschikken over elektrische besturing, dan is deze vrijwel altijd hydraulisch. Ook zeer nauwkeurig en voorspelbaar, maar iets minder stil en energie-efficiënt in vergelijking met elektrische besturing.’

Net zo krachtig

De allernieuwste ontwikkeling op het gebied van heftrucks is volgens Van Essen dat elektrische heftrucks zodanig verbeterd zijn dat ze inmiddels net zo krachtig zijn als verbrandingstrucks. Dat is zeer goed nieuws voor de metaalrecycling, weet hij. ‘Juist voor deze branche is dit een heel geschikte oplossing.’

De nieuwe Linde X20 - X35 vorkheftrucks kunnen, net als de trucks met verbrandingsmotoren, buiten werken op zeer oneffen oppervlakken. Dit is mogelijk door de lange wielbasis, de grote banden en de elastomeer ringlagers, die als schokdempers van de vooras functioneren. Ze voorkomen dat trillingen en schokken veroorzaakt door oneffenheden in de ondergrond via de wielen worden doorgegeven aan de bestuurder. Al met al wordt de fysieke belasting verminderd en kan er door truck en bestuurder op een constant hoog niveau gepresteerd worden. Volledig afgeschermde delen in het accu- en motorcompartiment zorgen voor ongevoeligheid voor vuil- en stofdeeltjes. Daarnaast levert het door Linde MH ontwikkelde geoptimaliseerde lithium-NMC-systeem de energie. Het systeem is leverbaar in verschillend gedimensioneerde en bijzonder veilige, schokbestendige hoogwaardige batterijen en laders. 

Er is vanuit de recycling al veel belangstelling getoond voor de elektrische krachtpatsers, de X20 - X35 met een hefvermogen van 2,0 tot 3,5 ton. Datzelfde geldt voor de zeer wendbare elektrische heftrucks voor standaardtoepassingen (Linde E20 - E35). ‘Het is fijn dat veel bedrijven ons vertrouwen geven. Veel ondernemers hebben goede ervaringen met onze robuuste dieseltrucks en durven nu met ons de overstap naar elektrisch te maken. Dat waarderen we enorm.’

Ergonomie

Naast de stijgende vraag naar en de steeds verdere verbetering van elektrische heftrucks, wordt ook de ergonomie voor de bestuurder steeds belangrijker. De Graaff: ‘Moderne cabines met airco en verwarming maken de werkplek ook bij minder aangename weersomstandigheden plezierig. Alleen als je als chauffeur je goed voelt op je werkplek, kan je goed presteren en deze prestatie over langere tijd volhouden. Dat geldt vanaf de opstap tot de zitpositie en bereikbaarheid van alle bediencomponenten. Daarnaast is de voorspelbare werking van alle heftruckfuncties cruciaal voor bediengemak en de prestaties. Als je als chauffeur het werk de eerste keer meteen goed kunt doen, dan presteer je meer en is de kans op vermoeidheid en het maken van fouten kleiner.’

Ook van belang zijn volgens hem voldoende werkruimte voor de chauffeur, een voetenplaat zonder obstakels en ruimte voor de grootste schoenmaat, het ontbreken van knelpunten of scherpe hoeken, een goed instelbare vering en zitpositie op de stoel, traploos in hoek en hoogte verstelbare stuurkolom, een helder, begrijpelijk en goed aflees display voor alle truckfuncties, optimaal zicht rondom, door de mast en het beschermdak. ‘Door optimale plaatsing van de aandrijflijn en cabine worden trillingen tot een minimum beperkt. Een goed zichtbare extra trede om veilig en comfortabel te kunnen afstappen en een handgreep die je, bij wijze van spreken met de ogen dicht kunt pakken zijn essentieel.’

Motrac besteedt ook veel aandacht aan het comfort van de bestuurders. ‘Denk daarbij aan ruim zicht, een weerbestendige cabine met volledig glazen deuren en een volledig geïntegreerde airconditioningsysteem met een ventilatiesysteem met acht uitstroomopeningen voor krachtige koel- en verwarmingsprestaties’, aldus Van Essen. ‘De trucks zijn ontworpen voor de bestuurder zonder compromissen.’

Meer veiligheid

Een andere ontwikkeling is volgens Van Essen het belang van veiligheid op de werkvloer, zowel voor de heftruckchauffeur als voor zijn omgeving. ‘Bijvoorbeeld door middel van Linde Safety Guard. Dit systeem werkt op basis van de ultrabreedband-technologie (UWB). De mobiele units die op de vorkheftrucks worden gemonteerd, versturen radiosignalen met een nauwkeurigheid tot op de decimeter zelfs door muren en deuren. Ze waarschuwen bestuurders en voetgangers voor mogelijke botsingen via akoestische, visuele en voelbare signalen. Op die manier voorkomen ze ongevallen en verhogen ze de veiligheid tijdens het werken.’

Naast het geven van waarschuwingen is het mogelijk om verkeersknooppunten te beheren. De Graaff legt uit: ‘Bij intensief verkeer kan dan bijvoorbeeld de maximale snelheid automatisch worden verlaagd. Dezelfde radiobakens kunnen worden aangesloten op de besturingsmodule van een halpoort, zodat deze alleen opent wanneer een geautoriseerde truck nadert en gesloten blijft voor onbevoegde trucks. De chauffeur van de betreffende, onbevoegde truck krijgt dan een melding op zijn display. Ook kunnen verkeerslichten of waarschuwingslichten op de radiobaken worden aangesloten om de omgeving te informeren.’

Het systeem kan voor bestaande trucks, onafhankelijk van merk of type, worden gebruikt. Alle functies van zoneControl kunnen met dezelfde componenten worden afgedekt. ‘Dit maakt het voor het eerst mogelijk om het systeem eenvoudig aan te passen aan veranderingen op de werkvloer of uitbreiding van de truckvloot. Het nieuwe assistentiesysteem heeft geen centrale besturingseenheid nodig. Ook is het niet nodig om een apart servernetwerk aan te leggen. Elke individuele radiobaken kan eenvoudig en individueel worden geconfigureerd.’

Secure Distance Vest

Een ander veiligheidsmiddel is het Linde Secure Distance Vest. Deze draagbare veiligheidsoplossing bewaakt continu de ingestelde minimale afstand tussen werknemers. Wanneer een collega binnen een straal van 1,5 meter komt, lichten de vesten niet alleen op, maar produceren ze ook waarschuwende geluiden en trillingen. Hiervoor wordt extreem betrouwbare en nauwkeurige ultrabreedbandtechnologie gebruikt, die zelfs door muren, rekken en poorten heen werkt.

Een bijkomend voordeel is dat er geen aanvullende technische infrastructuur nodig is; zodra medewerkers het vest hebben aangetrokken, kunnen ze zich volledig concentreren op hun werk zonder steeds in de gaten te hoeven houden of ze de voorgeschreven afstand aanhouden. Bovendien kan ook voor een tracing-functie worden gekozen. Handig voor de samenleving waar we nu mee te maken hebben, omdat bijvoorbeeld bij een eventuele corona-besmetting van een medewerker kan worden nagegaan welke collega’s zich recentelijk nog in zijn of haar omgeving bevonden. Op deze manier kunnen bedrijven voorkomen dat ze het hele personeelsbestand in quarantaine moeten plaatsen. Alle gegevens worden uiterlijk na vier weken verwijderd.

Motion Detection

De veiligheid kan verder worden vergroot met Linde Motion Detection. ‘Sensoren registreren bewegingen aan de achterkant van de heftruck en voorkomen dat de heftruck achteruit rijdt als er mensen of voertuigen aanwezig zijn. Deze toepassing kennen we natuurlijk vanuit de autobranche en Linde heeft deze doorontwikkeld voor de heftrucks.’ Verder noemt Van Essen nog de Linde Safety Pilot en het optische waarschuwingssysteem Linde TruckSpot.

Safety Pilot en Truck Spot

Het revolutionaire assistentiesysteem Safety Pilot helpt de bestuurder om bedien- en stuurfouten te voorkomen. ‘Het reguleert de hef- en kantelfunctie op basis van het gewicht, het eigenzwaartepunt van de last en de hefhoogte. Dit zorgt voor ondersteuning bij het werken met ladingen die tegen het maximum aanzitten en voor meer veiligheid tijdens de handling van ladingen. Het systeem registreert bij alle rij- en hefbewegingen gegevens zoals de hefhoogte, de neighoek van de mast en het gewicht van de lading en analyseert potentiële risico's. De bestuurder kan alle belangrijke parameters zien op de display in de cabine.

De TruckSpot projecteert een rode waarschuwingsdriehoek met daarin de afbeelding van een heftruck op de vloer, zodat er extra aandacht op de heftruck wordt gevestigd. ‘Door deze toepassingen maken we de werkomgeving een stuk veiliger én zorgen we ervoor dat er veel minder schades worden gemaakt. Zodoende verdienen deze toepassingen zichzelf terug’, legt de productspecialist uit.

Waarop letten bij aanschaf?

De Graaff vult aan: ‘Ondernemers in de metaalrecyclingbranche kunnen het beste kiezen voor vierwielheftrucks met hefvermogen tot 5 ton met voorbouwapparatuur, zoals een balenklem of rotator. Deze trucks zijn leverbaar zowel met een verbrandingsmotor (diesel of lpg) en met een elektrische aandrijving. Bij de elektrische heftrucks van de S-versie worden verzwaarde en sterke assen en motoren ingezet. Het lastzwaartepunt wordt daarmee vergroot. Speciaal voor een goede werking in combinatie met een balenklem kan ook het vorkenbord verzwaard en voorzien worden van extra rollen om de kans tot het uitwalsen van de mast tot een minimum te beperken.’

De EFG S50s met balenklem en de standaard 930 Ah/80V accu bereikt een inzetduur van ruim acht uur, weet hij. ‘Toepassing van een accu die extra geschikt is voor hoge ontlaadpieken, zoals bij het gebruik van een balenklem voorkomt, verlengt de inzetduur met nog eens anderhalf uur tot 9,5 uur. Een ander veelgebruikte elektrische heftruck is de EFG S40s met roterende vorkenklem, welke zelfs 16 uur haalt.’

Van Essen is razend enthousiast over alle ontwikkelingen. ‘Tijdens een presentatie hebben we laatst alle innovaties live gezien, nadat het bijwonen van bijeenkomsten vanwege corona een tijdje niet mogelijk is geweest. We waren echt verrast over de grote stappen die de laatste tijd zijn gemaakt. Zowel de sterk verbeterde performance van de elektrische trucks als alle opties op het gebied van veiligheid zijn echt revolutionair!’ En daar zullen ook de metaalrecyclers heel blij mee zijn!

Advertentie