‘Eenduidige uitstraling én duurzaamheidsvoordelen’

zondag, 14 november 2021

HKS Scrap Metals B.V., onderdeel van TSR/Remondis, is druk bezig met het optimaliseren van het wagenpark. Onlangs zijn een aantal nieuwe vrachtwagens aangeschaft, die zeer milieuzuinig zijn. In totaal heeft het bedrijf nu negentien vrachtwagens. Sommige daarvan rijden nog rond in de kleuren van voormalig Van Dalen, maar dat is binnenkort verleden tijd, zo vertelt Carlo Nijssen, die verantwoordelijk is voor de planning en logistiek binnen de HKS-vestigingen.

Ruim twee jaar geleden heeft HKS De Van Dalen groep overgenomen. Door het samengaan van de bedrijven bestaat de totale onderneming uit dertien vestigingen waarvan één in België en één in Engeland. ‘De bedrijven zijn weliswaar samengevoegd, maar mede door corona hebben we nog een paar stappen te nemen ’, licht Nijssen toe. ‘Ieder filiaal heeft nog voor een deel een eigen werkwijze op het gebied van Logistiek en daarom zijn we druk bezig om dat, voor zover mogelijk, te optimaliseren.’

Ook is de HKS-uitstraling is nog niet in alle gelederen doorgevoerd. ‘Sommige vrachtwagens zijn nog niet in de HMS-kleur (wit), maar daar gaat geleidelijk aan verandering in komen’, weet Nijssen. ‘We hebben ervoor gekozen om alle transportonderdelen dezelfde uitstraling te geven. De oudste vrachtwagens worden geleidelijk vervangen de andere voertuigen worden overgespoten.’

Inmiddels zijn een aantal nieuwe vrachtwagens van de merken Scania en Volvo gekocht. ‘Deze worden allemaal in de nieuwe kleuren geleverd. De nieuwe vrachtauto’s worden onder andere ingezet voor het ophalen van autowrakken die vervolgens op het terrein van HKS geschredderd worden en daarna in onderdelen, als grondstof, een nieuwe bestemming krijgen. Ze zijn, onder andere, uitgerust met een hijskraan en een container, die plaats biedt aan tien tot twaalf autowrakken. Ook werken we met zogenaamde haakwagens die we inzetten om afzetcontainers om te kunnen ruilen.’

Duurzaam

De nieuwe vrachtwagens voldoen uiteraard aan de laatste eisen op het gebied van duurzaamheid. Dat is volgens Nijssen echt een vereiste. ‘HKS staat voor integriteit, klant- en servicegerichtheid,  ondernemerschap, accuraat handelen, maar zeker ook duurzaamheid. We leveren een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie en proberen een zo hoog mogelijk recyclingpercentage te behalen. Bedoeling is steeds minder reststromen over te houden.  Ons streven is natuurlijk om ooit de 100 procent te bereiken, waar we inmiddels een heel eind in zijn gevorderd.’

De nieuwe vrachtwagens hebben diverse opties om de duurzaamheid van het bedrijf verder te vergroten. ‘We hebben gekozen voor kwalitatief goede banden die zorgen voor een zo laag mogelijk brandstofgebruik. De vrachtwagens zijn uitgerust met een monitoringssysteem, dat de bandenspanning altijd in de gaten houdt. Daarnaast leiden we onze chauffeurs op in zuinig en duurzaam rijden. Hier zijn we continu mee bezig. We proberen altijd te innoveren met het oog op rendement, maar zeker ook met het oog op duurzaamheid.’

In totaal bestaat het HKS-wagenpark uit negentien vrachtwagens. ‘Daarnaast werken we samen met externe bedrijven die zich conformeren aan de HKS standaarden en soms ook uitstraling. Zo kunnen we ons vervoer heel flexibel inzetten.’ Die flexibiliteit is hard nodig, want de regelgeving van de overheid veroorzaakt nieuwe logistieke uitdagingen. ‘Door de nieuwe regels met betrekking tot de uitstoot door dieselvrachtauto’s (emissieklasse) mag een deel van onze vrachtwagens vanaf 1 januari 2023 niet meer in de, zo genoemde, milieuzone ‘s komen. Onze nieuwe wagens mogen dit uiteraard wel. Dat betekent dat we ons vervoer nog beter moeten plannen en her en der moeten schuiven.’

Containers

Naast het wagenpark krijgen ook de containers een uniforme uitstraling. ‘Ze worden allemaal uitgevoerd in een mooie zilvergrijze kleur natuurlijk met het HKS-logo. De oude containers worden vervangen, nieuwe containers worden in deze kleuren geleverd en de andere containers, die nog aan onze eisen voldoen, worden overgespoten.’

Advertentie