Riwald zet in op kostenbesparing met nieuwe Liebherr LH60

zondag, 2 maart 2014

Riwald in  Almelo heeft de focus gelegd op kostenbeheersing. Daarom is gekozen voor de Liebherr LH60 High Rise. Deze overslagkraan verbruikt, in vergelijking met hun vorige machine, acht liter dure dieselolie minder per draaiuur en heeft een hogere overslagcapaciteit. Na een half jaar waren de ervaringen met Liebherr en Wynmalen & Hausmann zo positief dat besloten werd een tweede Liebherr van het type LH40 aan te schaffen.

Riwald is in 1983 opgericht door, de vorig jaar overleden, Richard Huzink die met een auto met aanhanger begon schroot in te zamelen. In 1989 is broer Ewald in het bedrijf gestapt en is de naam Riwald ontstaan. Enkele jaren later is ook broer Gert tot het bedrijf toegetreden. In 2006 maakte de onderneming de grote stap om Geesteren te verlaten en in Almelo een nieuwe locatie direct aan het Twentekanaal te betrekken.

Met Ewald Huzink spreken wij over de nieuwe werkelijkheid in de metaalrecycling: krimpend aanbod en onder druk staande marges. De focus ligt daarom op kostenbeheersing. Riwald beschikt over een modern bedrijf met een goede routing van materialen en goede, gekwalificeerde medewerkers waardoor efficiënt gewerkt kan worden. 

Investeringskeuzes
De invloed op inkoop- en verkoopprijzen is beperkt waardoor juist nu de kostenkant scherp in de gaten moet worden gehouden. Dit geldt vooral op het gebied van investeringskeuzes. Waar een paar jaar geleden bij aanschaf van een vrachtwagen vooral gekeken werd naar Pk’s, wordt nu afgewogen met welk vermogen de vrachtwagen haar werk goed kan doen en het brandstofverbruik minimaal is. Deze afweging werd door de gebroeders Huzink ook gemaakt bij de keuze voor een nieuwe overslagkraan.

Alhoewel de bestaande kraan nog niet de leeftijd en het aantal draaiuren had waarop men doorgaans een machine vervangt oriënteerde men zich op een machine met meer reikwijdte, grotere overslagcapaciteit en een substantieel lager brandstofverbruik. Uiteindelijk kwam men uit bij de Liebherr LH60 High Rise. De nieuwe machine, die geleverd is door Wynmalen & Hausmann, is weliswaar circa 15 ton zwaarder dan de vorige, maar verbruikt acht liter dure dieselolie minder  per draaiuur. Bovendien is de machine sneller en heeft dus een hogere overslagcapaciteit.

Risico’s uitsluiten
Deze Liebherr overslagkraan is bestemd voor het laden van binnenvaartschepen en het vullen van de Louritex schaar. Bij Riwald wordt vrijwel al het schroot, 200.000 ton per jaar, per schip afgevoerd. Bij grote binnenvaartschepen met een breedte van 11,5 meter is een groot bereik van de grijper en een goed zicht voor de machinist essentieel. De LH60 High Rise heeft een bereik van hart draaikrans tot buitenkant grijper van 21 meter. Door de 2 meter hoge pilon en de hydraulisch verstelbare cabine kijkt de machinist vanaf ruim 9 meter boven maaiveld in het scheepsruim.  Omdat vrijwel alle metalen per schip worden afgevoerd is betrouwbaarheid en service voor Riwald zeer belangrijk. Evenals bij de vrachtwagens heeft Riwald een full-service contract afgesloten voor service en onderhoud. W&H Pelle Service in Hengevelde is voor Riwald de servicepartner.

Tweede Liebherr
Na een half jaar waren de ervaringen met Liebherr en Wynmalen & Hausmann zo positief dat gebroeders Huzink besloten tot aanschaf van een tweede Liebherr van het type LH40. Deze machine, die binnenkort wordt geleverd, heeft een lange giek en kan daardoor niet alleen de Hofman Granulator vullen maar ook ingezet worden bij de schaar. De Hofman Granulator is een verkleiningsinstallatie waaruit verschillende fracties met grote zuiverheid worden gescheiden.

Riwald heeft afgelopen jaar fors geïnvesteerd in materieel.  Ewald Huzink geeft aan dat er zeker ook weer betere tijden voor de recyclingbranche zullen komen. In Almelo is men daar nu helemaal klaar voor.

Riwald Dakar Team
Het Riwald Dakar team is een professionele rally-organisatie die onlangs deelnam aan de Dakar Rally 2014. Het Nederlandse topteam liet regelmatig de snelheid van de HRX Ford zien met knappe top-10 klasseringen, maar kampte ook enkele malen met pech. Gert Huzink en Erik Wevers haalden helaas de finish in Valparaiso niet. Toch overheerste tevredenheid toen Bernhard ten Brinke over de finishlijn kwam. Hij reed de loodzware Dakar uit met de 22e positie in de afsluitende etappe en de 28e positie in het eindklassement. 

Advertentie