Pronk zeer tevreden over VRS 200 Powerhand

maandag, 7 december 2020

Jan Pronk van Autosloopbedrijf Jan Pronk in Sint Maarten kan niet meer zonder zijn VRS 200 Powerhand. ‘Binnen tien minuten plukken we de hele auto kaal. Alle waardevolle metalen worden verwijderd. We kunnen heel netjes werken, waardoor we een betere prijs ontvangen. We kunnen op arbeid besparen én het werk is veel aangenamer geworden.’ Hij kan de innovatie alle autodemontage bedrijven aanbevelen. Geïnteresseerden geeft hij graag een demonstratie.

Autosloopbedrijf Jan Pronk in het Noord-Hollandse Sint Maarten is in 1970 door de vader van Jan gestart. ‘Helaas kwam hij in 1988 te overlijden’, blikt de ondernemer terug. ‘Ik was toen achttien jaar oud en heb het bedrijf samen met mijn moeder voortgezet.’ Dat lukte het tweetal heel goed. ‘Mijn moeder was echt de drijvende kracht en ze had een hele vooruitziende blik. Dankzij haar zijn we flink gegroeid.’

Toen ARN werd opgericht, besloten moeder en zoon zich direct aan te melden. ‘Dit heeft voor een flinke professionalisering gezorgd. Zo hebben we bijvoorbeeld een droogleginstallatie in gebruik genomen. In 1998 heeft Jan het bedrijf samen met zijn vrouw overgenomen. ‘Ik ben heel blij dat we nog steeds een familiebedrijf zijn. Onze zoon Jan is hier nu twee jaar aan het werk. Hij weet nog niet of hij de autosloperij in de toekomst wil overnemen, maar tot nog toe werkt hij hier met veel plezier.’

Helemaal up-to-date

Het bedrijf is volgens Pronk helemaal up to date. ‘We voldoen aan de meest moderne eisen. Ons hele terrein is verhard, waardoor we niet meer in de modder hoeven te lopen. We hebben hier heel veel ruimte, zodat we alle voertuigen en materialen netjes kunnen opslaan.’

Een goede logistiek is volgens hem heel belangrijk. ‘Ons sloopgedeelte lag eerst een eindje van de pers vandaan. We hebben berekend dat we per jaar twee weken alleen maar aan het verplaatsen waren. Nu hebben we de pers en het sloopgedeelte naast elkaar gerealiseerd. Daardoor kunnen we nog efficiënter werken.’

Onderdelen

De wrakken, die nog voor onderdelen gebruikt kunnen worden, zijn op merk gesorteerd. Klanten kunnen als ze dat willen zelf hun onderdelen eruit halen. ‘We houden onze voorraad nauwlettend in de gaten. Als we een nieuw voertuig binnen krijgen, kijken we welke auto we kunnen vervangen. Zodat er genoeg te vinden is voor de klanten.’

Daarnaast is er een groot magazijn. ‘Alle onderdelen zijn gestickerd en met een foto opgeslagen in de computer, zodat we ze altijd gemakkelijk kunnen terugvinden en we onze klanten snel van dienst kunnen zijn.’

Ook aan duurzaamheid is gedacht. ‘We hebben zonnepanelen op het dak en we hebben de diesel heftrucks vervangen voor twee nieuwe elektrische 4-tons heftrucks van Linde. Hiermee kunnen we stiller een schoner werken. Door deze aanpassingen zijn we helemaal energie-neutraal.’

Samenwerking met HKS

Al het oud-ijzer gaat naar HKS in Amsterdam, waar Pronk al jarenlang een goede samenwerking mee heeft. ‘Momenteel doen we een proef met het verwijderen van het glas uit de autowrakken. Het glas komt normaal gesproken in de shredder terecht en daardoor slijten de hamers. HKS wil onderzoeken of dit voorkomen kan worden door van tevoren al het glas te verwijderen. Wij werken hier graag aan mee. Het kost ons extra werk, maar we krijgen er een vergoeding voor.’

Electrische auto’s

De toekomst ziet Jan Pronk positief tegemoet. ‘De autodemontage is echt een groeimarkt. Ik verwacht dat de demontage van elektrische auto’s de komende jaren een uitdaging gaan worden, maar ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn. Onze medewerkers gaan een cursus bij ARN volgen. Als we het demonteren een paar keer hebben gedaan, dan krijgen we er vanzelf handigheid in.’

Van heinde en verre weet men het autodemontage bedrijf te vinden. ‘Onze klanten komen van Den Helder tot Amsterdam voor onze onderdelen en in deze zelfde regio halen wij auto’s op. Bij zowel particulieren als bedrijven. Ze hebben positieve ervaringen met ons of ze horen goede verhalen over ons. Daarnaast worden we veel gevonden op het internet. Onze zoon Jan houdt zich met de website bezig en zorgt ervoor dat we gemakkelijk online te vinden zijn.’

VRS Powerhand

Wat de klanten wellicht niet weten is dat ook de werkwijze bij Pronk heel bijzonder is. Alle autowrakken worden namelijk zeer snel en vakkundig verwerkt met een kraan met een VRS  200 Powerhand. ‘Wij waren het eerste bedrijf in Nederland dat hiermee werkt’, vertelt Pronk trots.

Hoe de ondernemer op het idee is gekomen? ‘Dat gebeurde tijdens een uitzending van Top Gear’, zegt hij lachend. ‘Ik zag een grote shovel met puller een motorblok uit een auto trekken. Zo’n ding wil ik ook hebben, zei ik tegen mijn vrouw. De volgende dag heb ik de BBC gebeld om het adres van het bedrijf te vragen. Helaas mocht de omroep mij geen informatie geven over de locatie waar er gefilmd was. Dus ben ik zelf gaan rond gaan bellen.’

Zoektocht

Uiteindelijk dacht hij het bedrijf gevonden te hebben. ‘Samen met mijn vriend Ger Tesselaar ben ik naar Liverpool gevlogen. Helaas bleek het niet het bedrijf te zijn wat we zochten. Vanuit Liverpool kregen we de tip om naar Londen te gaan.’ Teruggekomen in Nederland, werd een ticket naar de Engelse hoofdstad geboekt. ‘Toen kwamen we wel bij het juiste bedrijf. Ik was helemaal enthousiast en wilde heel graag zo’n puller hebben.’

Een zoektocht op internet volgde. ‘Uiteindelijk vonden we er één in Amerika. We zijn gaan kijken en hebben hem gekocht. Daarna heb ik hem op onze shovel laten zetten. Helaas bleek de puller meer geschikt te zijn voor achterwielaandrijving en niet voor voorwielaandrijving. Dus zijn we nog een keer naar Amerika gegaan en hebben we een andere gekocht. De puller hield de auto met de lepels vast en pakte in een vloeiende beweging de motor eruit. Het enige nadeel was dat de armen pas echt grip hadden op de motor als hij omhoogging. Dat maakte het werk soms wat lastig.’

Nieuwe combinatie

Een jaar of zes geleden vond de ondernemer dat het tijd werd voor een nieuwe combinatie. ‘We zijn toen overgestapt op een kraan, gekocht bij Wim Overbeek in Goor, met alleen een Powerhand bek en zelf gefabriceerde armen. Afgelopen zomer hebben we bij Machinehandel SP2000 te Winkel een nieuwe Caterpillar 323 gekocht en een nieuwe set Powerhand bij Wim Clark and Son in het Schotse Dumfries.  We zijn meerdere keren in Schotland in de fabriek geweest en waren onder de indruk van de ontzettend goede service die werd geboden. We waren gelijk helemaal verkocht. Toen ze de Powerhand VRS zagen, waren ze gelijk enthousiast. ‘Wat een prachtige, robuuste, sterke onverwoestbare machine.’

Eerste in Nederland

Autosloperij Pronk was het eerste demontagebedrijf in Nederland dat gebruik maakte van de VRS 200 Powerhand. ‘We komen deze machines nog steeds amper in Nederland tegen, terwijl wij er al vijf jaar met volle tevredenheid mee werken.’ Dat is volgens Pronk best vreemd. ‘In Engeland worden ze bijna overal toegepast.’

De Powerhand VRS 200 heeft volgens hem veel voordelen. ‘Je kunt veel sneller werken. Daardoor kun je op arbeid besparen. Maar je werkt ook veel preciezer. Met de schaar kan alles van de auto worden verwijderd. De auto wordt helemaal leeggeplukt. Het koperdraad, de assen, de zware ijzeren… alles wordt eruit geknipt. Daardoor houden we hele schone metalen over. Voor ons aluminium, koper en zwaar ijzer et cetera krijgen we nu een hele goede prijs, omdat we alles zo netjes kunnen leveren.’

Schoner werken

Ander voordeel vindt Jan dat het werk veel schoner is geworden. ‘We hebben eigenlijk helemaal geen smerig werk meer. In een oogwenk hebben we een volledige auto gesloopt. Zonder vuile handen te krijgen. En we werken zelfs in de winter naast een heerlijk kacheltje. Ik kan echt niet meer zonder. Als die morgen kapotgaat, dan zou hij als het ware gisteren al gemaakt moeten zijn.’

Hij kan nu nog beter manoeuvreren en de onderdelen nog gemakkelijker van elkaar trekken. ‘Het is bijvoorbeeld geen enkel probleem om een aluminium kop eraf te knippen of de versnellingsbak te verwijderen. Het knippen van een achteras is in drie seconden gebeurd. Normaal ben je daar een halfuur mee bezig. Dat is echt een wereld van verschil. We kunnen nu nóg specifieker werken en het materiaal nóg beter scheiden. We begonnen onze zoektocht naar een hulpmiddel om de motor gemakkelijk te kunnen verwijderen en nu hebben we echt een alleskunner in huis.’

Dealerschap

Jan en zijn kameraad Ger, die als tuinder een geheel andere baan heeft, waren zo enthousiast dat ze regelmatig op recyclingshows en Open Dagen in Engeland te vinden waren. ‘Tijdens één van die evenementen werden wij gevraagd om dealer te worden van Powerhand in Nederland. Het bedrijf was op zoek naar een nieuwe markt’, vertelt Jan, die het zelf te druk had voor een nieuwe uitdaging. ‘Maar Ger en mijn zoon Jan zagen het wél zitten.’

Ger licht toe: ‘Ik heb verstand van techniek. Dat is heel belangrijk. Ook moet je de juiste bedrijven weten te vinden, die ons op het gebied van hydrauliek zouden kunnen beleveren. Als tuinder heb ik het in de wintermaanden rustig. Deze extra tijd kan ik in de Powerhand steken.’

Powerhand Nederland

Samen hebben Jan junior en Ger Powerhand Nederland opgericht. ‘We hebben alle bedrijven die aangesloten zijn bij ARN en de Stiba een brochure gestuurd en hen uitgenodigd om te komen kijken hoe de Powerhand bij Pronk werkt. We kunnen hen dan laten zien hoe Jan te werk gaat en dat het geen enkel probleem is om binnen 10 minuten een hele auto kaal te hebben.’

Meer informatie

Voor meer informatie zie www.powerhand.com. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Ger Tasselaar +31(0)613718626 en Jan Pronk junior +31(0)633365606. Zij nodigen u graag uit voor een demonstratie. Mail: info@vrspowerhand.nl.

Advertentie