Optimale nieuwe logistieke spil bij Riwald Almelo

vrijdag, 6 september 2019

Bij Riwald Recycling Almelo wordt al sinds dertig jaar een breed pakket aan verschillende metalen verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Deze materialen vereisen allemaal hun eigen verwerkingsmethode en volgen een andere logistieke route. Bij dit proces bewijst de centraal opgestelde high tech granulator goede diensten om alle ferro en non-ferro materialen van elkaar te scheiden.

Door de jaren heen is stap voor stap een werkwijze en logistiek door het bedrijf uitgewerkt die gericht is op optimale efficiency. Waar het bij wegtransport vaak gaat over grote hoeveelheden en grotere afstanden zit het bij de interne logistiek vaak in kleinere stappen. De enorm hoge aantallen van de interne logistieke handelingen maken echter een groot verschil. Het aantal bewegingen per dag is namelijk zo hoog dat een tijd- en kostenbesparing die op zich klein lijkt, op jaarbasis toch een enorm grote invloed kan hebben. Alle reden voor Riwald dus om de interne logistiek ook onder de loep te nemen.

Naast op het gebied van de indeling van gebouwen, de transportroutes ertussen bleek er resultaat te behalen door goed naar het transportmaterieel te kijken. De verschillende stappen stellen andere eisen aan het materieel en daardoor bleek het lastig om een breed inzetbare machine te vinden die aan de eisen voldeed.

Een goed voorbeeld van een werkplek met veel logistiek bewegingen en eisen is de zogenaamde ‘Non-Ferro’- hal van Riwald Recycling.  De gemengde geschredderde metaalfracties komen hier in drie gradaties binnen: grof, middel en fijn. Door middel van diverse scheidingsinstallaties die binnen in deze hal zijn opgesteld lukt het om lood, koper, aluminium, messing, rvs allemaal te scheiden van elkaar. Na deze stap volgen de verschillende soorten allemaal hun eigen weg naar een volgende interne bewerkingsstap of naar een externe klant voor deze grondstof. Kortom: een soort logistieke rotonde waar elk materiaal zijn eigen afslag heeft.

Wendbare krachtpatser gezocht

Hiervoor moeten al deze materialen met een hoog soortelijk gewicht opgeschept, vervoerd en verladen worden. Dit stelt hoge eisen aan de stabiliteit en kieplast van de toegepaste machine. Een tweede bijkomende voorwaarde is de beperkte ruimte die beschikbaar is. Tussen de scheidingsinstallaties, containers en materiaalvoorraden en halffabricaten moet kort gedraaid worden om bij alle trechters en locaties te kunnen komen. Tijd voor overleg met de logistieke partner

Vanwege de ervaring en relatie met de leverancier van Riwald’s andere Liebherr overslag machines werd contact gelegd met de regionale vestiging van Wynmalen & Hausmann: Pelle Service. Eerder leverden zij al diverse Liebherr overslagmachines die ook door Pelle services worden onderhouden.

Het brede productenpakket van Liebherr bood uitkomst. Liebherr Bisschofshofen ontwerpt en produceert al jaren shovels voor industrie, grond-, weg- en waterbouw en agrarische toepassingen. In de Oostenrijkse fabriek bouwt Liebherr onder andere stereo-laders. Deze machines kenmerken zich door hun dubbele besturing bestaande uit knikbesturing én een hydraulisch gestuurde achteras. Het resultaat hiervan is een enorm kleine draaicirkel waarmee men een enorme wendbaarheid bereikt zonder hoge bandenslijtage. Ook als men op verhardingen of in hallen werkt.

 

 

Onderscheidende kenmerken

Naast de stereobesturing heeft men met een Liebherr stereolader nog een tweede sterke troef in handen. Door de toepassing van een hydrostatische aandrijving is de tractie (ook in los materiaal) optimaal én kan Liebherr de motor helemaal achterin de machine plaatsen. Op deze manier vervult de motor ook meteen de rol van ballast.

De kieplast van de machine, die uiteindelijk bepaalt hoeveel je met de machine kunt tillen is hierdoor buitengewoon hoog terwijl het eigen gewicht en de afmetingen van de machine beperkt blijven. Een groot voordeel waarbij het toch mogelijk is gebleken klein en compact te blijven.

De praktijk is de maatstaf!

Metaalrecyclingmensen zijn praktijkmensen. Om de theorie achter het Liebherr ontwerp te toetsen werd daarom de proef op de som genomen. Niet op een testlocatie maar op het eigen bedrijf op de werkplek van mens en machine. Met de twee grootste stereoladers uit het programma werd ter plaatse gedemonstreerd en proefgedraaid gedurende enkele dagen. De machine slaagde ruimschoots voor zijn praktijkexamen en de theorie werd bewezen. De combinatie van de stereobesturing met de hoge kieplast bleek een enorme uitkomst!

Om de hoogste capaciteit te kunnen benutten werd gekozen voor een Liebherr L518 die wordt ingezet met een hoogkiepbak van 2,0 m3. Deze machine is uitgevoerd met een Z-kinmatiek (hefframe), 4 massieve banden 17,5R25. Om de diverse aanbouwdelen als dichte bak, hoogkiepbak en palletvorken efficiënt te kunnen wisselen en gebruiken is de machine uitgevoerd met een hydraulische snelwissel en een mini-joystick op de Liebherr bedieningshandel.

In verband met de recycling-werkzaamheden die de machine in de hallen uitvoert is deze voorzien van grofmazige koeler met pluizenzeef, omkeerbare ventilator, cycloonfilter voor inlaatlucht en overdruk-unit. Voor comfort, goed zicht en milieu is de machine daarnaast ook uitgevoerd met automatische vetsmering, airco, automatische motorstop en een achteruitrijcamera. Als puntje op de i werd de machine gespoten in de bekende rode bedrijfskleuren van Riwald Recycling waardoor deze zich meteen thuis voelt in het machinepark.

Trots

Ook machinist Leroy voelt zich thuis. Samen met de Liebherr L 518 speelt hij in dit proces een belangrijke rol en manoeuvreert hij soepel met de stereo-besturing perfect tussen de scheidingsinstallaties en de materialen door. Met trots vertelt hij sinds 1 november 2018 al bijna 1800 uren te hebben gedraaid.

Als we nu enkele maanden na levering terugkijken op het gehele verloop van klantvraag tot levering, in gebruik name en kostenbesparing komen we samen met de klant tot één conclusie: Missie geslaagd!

Advertentie