Multicontinental investeert in Liebherr-duurzaamheid

maandag, 16 maart 2015

Metaalrecycling Multicontinental in Culemborg heeft voor de vestiging in Overpelt twee Liebherr overslagmachines aangekocht. Het betreft een Liebherr LH22M en een LH40M.

Het Recyclingbedrijf is actief in de metaalhandel, zowel ferro, als non ferro. Het bedrijf vormt een belangrijke schakel voor de smelt- en productie-industrie en voorziet haar klanten wereldwijd van direct inzetbare grondstoffen.

Voor de verwerking van de metalen beschikt de onderneming over een zeer modern machinepark. Gebruik makend van een kabelshredder, aluminiumshredder en een mobiele knipschaar van 900 ton, kunnen allerlei soorten metalen smelt- en productie klaar gemaakt worden. Voor het verladen van deze materialen heeft het bedrijf diverse overslagkranen in gebruik, allen van het gerenommeerde Duitse merk Liebherr. Zo draaien er al een A316IND, A934B, LH40M, R934C en een A924B op beide werven.

Spoorlijnen

Naast het inzamelen, verwerken, sorteren en classificeren van allerlei metalen houdt Multicontinental zich ook bezig met sloopwerkzaamheden. Een slooptak waar het bedrijf zich de laatste jaren in gespecialiseerd heeft, is het slopen van spoorlijnen. Ook voor afbraak van industriële objecten is men in Culemborg aan het juiste adres.

Nadat het bedrijf in 2012 een nieuwe LH40M in gebruik genomen had, viel het zéér lage brandstofverbruik direct op. De machine is namelijk uitgerust met het Liebherr ERC-systeem. Dit ‘Energy Recovery Cylinder’-systeem omvat een speciale energieopslag cilinder die tussen beide hefcilinders geplaatst is. Bij het zakken van de uitrusting laadt de cilinder zich op met energie die bij het heffen vrijkomt. Hierdoor heeft de machine minder hydraulisch vermogen en dus minder motorvermogen nodig. Dit leidt tot een forse brandstofbesparing van circa 25 procent, een aanzienlijk lagere CO2 uitstoot, dik 35 procent lager geluidsniveau van de machine en een nog langere levensduur van de motor en pompen, zonder snelheids- en of krachtverlies. Sterker nog de productiviteit stijgt met circa 5 procent.

Deze dieselbesparing is niet alleen goed voor de portemonnee maar ook voor het milieu. Dit heeft het bedrijf doen besluiten om de bestaande A934C om te zetten in weer een LH40M. Tevens is een LH22M aangekocht voor de sloopwerkzaamheden. De 23 tons machine is voorzien van een alle aansluitingen voor sorteergrijper, ijzerschaar en railknipper. Kortom met deze investering is Multicontinental nog beter voorbereid op de toekomst en kan het bedrijf nog duurzamer werken bij het recyclen en produceren van essentiële grondstoffen.

 

 

 

Advertentie