Lindner Miura nu ook succesvol in rupsmobiele uitvoering

vrijdag, 5 februari 2021

Na zijn introductie op de IFAT in 2018 waar de Lindner Miura als wielmobiele uitvoering is gepresenteerd aan de recyclingwereld is de machine tegenwoordig ook zeer succesvol in de rupsmobiele uitvoering.

 

Bij vele klanten roept gelijk de vraag op waar de naam Miura voor staat, is het een afkorting? Nee, net als vele Lindner machines is ook deze Lindner verkleiner voorzien van een typenaam die in het verleden door Lamborghini is gebruikt. Lamborghini gebruikte de naam tussen 1966 en 1973 voor de eerste succesvolle sportwagen welke was voorzien van een midden-motor die de achterwielen aandreef en daarmee zeer vooruitstrevend was.

 

De 27 ton wegende rupsmobiele Miura 1500 DK is uniek doordat de verkleiningsassen middels een snelwisselsysteem, zeer eenvoudig- en snel te wisselen zijn. Door het snelwisselsysteem zijn de twee verkleiningsassen binnen een halfuur te wisselen als ze van hetzelfde type zijn. Net als bij de Lindner Urraco-serie zijn er afhankelijk van de inzet en het te verkleinen product verschillende types assen leverbaar in de Miura waarbij het aantal schijven en werktuigen op de assen kan variëren.

 

Opbouw en werking

De opbouw en werking van de Lindner Miura 1500 en Urraco 75 zijn voor de verkleining gelijk, middels de twee 1.500mm lange verkleiningsassen die zowel voor- als achteruit kunnen draaien wordt het product verkleind. Het aantal schijven op de assen komt overeen met een aantal tegenkammen op de zijkammen die in het breekkamer zijn gemonteerd. Als het aantal schijven op de assen gelijk blijft is wisselen binnen een half uur mogelijk.

 

Mochten zowel de assen als de zijkammen gewisseld moeten worden dan is rekening te houden met circa 1.5 uur wisseltijd van het stoppen met draaien tot weer in actie komen. De assen zijn snelheid regelbaar tussen de 10 en 30 omwentelingen per minuut.

 

Tijdens de ontwikkeling van de Miura is naast capaciteit en kracht ook zeer uitgebreid gekeken om de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie zo groot mogelijk te maken zodat deze eenvoudig en veilig zijn uit te voeren. Middels de grote openslaande deuren is bijna overal direct bij te komen.

 

Snelwisselsysteem

Het unieke FX-snelwisselsysteem dat door Lindner is ontwikkeld geeft de mogelijkheid om de twee verkleiningsassen middels speciaal hijs juk in één keer uit de machine te pakken. Dit kan doordat aan de achterzijde van de breekkamer hydraulische cilinders zorgdragen dat er een deel van de achterwand wordt ontgrendeld en de assen compleet met lagering vrijkomen voor demontage. Het plaatsen gaat uiteraard net zo gemakkelijk. De zijkanten van de breekkamer worden eveneens middels hydraulische cilinder opengeklapt zodat de werkzaamheden veilig en overzichtelijk kunnen plaatsvinden. Tevens kunnen dan als benodigd vanaf grondniveau de zijkammen worden gewisseld of onderhouden.

 

Door het snelwisselsysteem is de Miura zeer gemakkelijk in onderhoud en kan als gewenst snel worden aangepast voor alle uit te voeren werkzaamheden wat zeker voor recyclingbedrijven en verhuurders interessant is.

 

Aandrijving

Voor de aandrijving is in de Lindner Miura 1500DK een duurzame Scania DC09 motor geplaatst met 350 pk. Deze 5-cilinder dieselmotor met een inhoud van 9.3 liter voldoet aan de nieuwste Stage-V emissie eisen. Als bekend zijn de Scania industriemotoren niet alleen zeer sterk en betrouwbaar, ze zijn door hun aansturing ook zeer zuinig gezien het vermogen dat geleverd wordt.

 

De ruim overbemeten koelers zijn standaard voorzien van een omkeerbare fan zodat ook werken in een stoffige omgeving geen probleem is doordat op zelf instelbare momenten de fan van lucht stroomrichting keert en de koelers reinigt. Alle vloeistoffen van de machine zijn voor onderhoud eenvoudig via snelkoppelingen af te laten en te vullen.

 

Bosch-Rexroth pompen

Achter de Scania staan direct de Bosch-Rexroth pompen geschakeld, die op hun beurt weer de Lindner aandrijving op de assen voorzien van hydraulische kracht. Dit systeem wordt geheel aangestuurd door een Canbus systeem met PLC zodat alle informatie van de componenten optimaal kunnen samenwerken.

 

De besturing van de gehele machine gebeurt via een kleurendisplay waarin alle functies eenvoudig zijn aan te sturen. In de besturing zijn vele standaardprogramma’s opgenomen waarin de toerentallen en draairichtingen met tijden zijn geprogrammeerd. Uiteraard zijn ook andere programma’s in te stellen zodat voor iedere verkleining de optimale instelling vast liggen.

 

Advertentie