Hulpsysteem Linde Safety Guard voorkomt ongelukken

woensdag, 11 april 2018

Wanneer voetgangers en heftrucks samen aan het werk zijn in een kleine ruimte, brengt dat nog altijd grote risico's met zich mee. Bij ongelukken kan de schade enorm zijn. Met het nieuwe hulpsysteem Linde Safety Guard van Linde Material Handling worden personen en bestuurders nu al vroeg voor elkaar gewaarschuwd – zelfs door muren heen.

‘Het grootste gevaar’, zegt Alexandra Mertel, projectmanager bij Linde Material Handling, ‘zijn de plekken in de fabriek waar mens en voertuig elkaar tegenkomen.’ Dat blijkt ook uit een studie van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk. 68 procent van de Europese bedrijven geeft aan dat er nog altijd een groot risico op ongelukken is tijdens het werken met voertuigen. Weliswaar wordt er in veel fabrieken en magazijnen al flink wat gepiept en geknipperd, om ongelukken met voetgangers en heftrucks – en alle gevolgen en kosten van dien – te voorkomen. Het probleem is echter dat deze hulpsystemen één waarschuwing sturen naar alle voetgangers in de omgeving. Het gevolg: een overdaad aan signalen, die je vanaf een bepaald moment niet meer volledig opmerkt.

Waarschuwing op het juiste moment

De Linde Safety Guard waarschuwt daarentegen alleen wanneer er echt gevaar dreigt. Het concept is namelijk gebaseerd op de positie van het voertuig en de voetganger. ‘Op die manier kan er een waarschuwing worden verstuurd op het juiste moment – en dat tot op tien centimeter nauwkeurig’, zegt Mertel. Alles wat daarvoor nodig is, is een klein apparaatje van slechts 12 x 7,5 centimeter dat wordt geïnstalleerd op het voertuig (de Truck Unit) en een mobiele unit (de Portable Unit) die de voetganger op het lichaam draagt. Het idee: de voetganger ‘voelt’ het gevaar aankomen, omdat het mobiele apparaat niet alleen een waarschuwing geeft met licht en geluid, maar ook met trillingen. De meerwaarde voor de bestuurder: naast de waarschuwing kan hij op zijn display ook zien hoeveel personen er in de waarschuwingszone aanwezig zijn, en vanuit welke richting ze naar het voertuig toe lopen.

‘Een groot voordeel is dat de Linde Safety Guard door muren, kasten en deuren heen kan kijken’,  zegt Mertel. Vaak zijn gebouwen beetje bij beetje uitgebreid, en daardoor in allerlei hoeken gebogen. Rijroutes liggen vaak vlak naast deuren. Dankzij de ultrabreedbandtechnologie op de 4 gigahertz-band gaat het signaal door muren heen, zodat een voetganger al wordt gewaarschuwd dat er een heftruck aankomt voordat hij de deur opendoet. De signalen hebben geen gevolgen voor andere netwerken, zoals wifi, Bluetooth of RFID.

Automatisch afremmen

Een reden dat er op sommige plekken veel ongelukken gebeuren, is de hoge snelheid. ‘We zien dat er een groter risico op ongelukken is op onoverzichtelijke kruisingen en hoeken, en op plaatsen waar vaak mensen oversteken’, zegt Elke Karnarski, productmanager Service bij Linde Material Handling. Bij de Safety Guard kunnen er via de ‘Zone Marker’ locaties worden ingesteld waar er langzamer moet worden gereden. Wanneer een voertuig een dergelijke zone binnenrijdt, remt het systeem het voertuig automatisch af tot de maximaal toegestane snelheid.

De Safety Guard werkt echter niet alleen tussen persoon en heftruck, maar ook tussen twee heftrucks. Wanneer twee voertuigen elkaar dreigen te kruisen, worden beide bestuurders via hun Truck Unit gewaarschuwd en krijgen ze te zien vanuit welke richting het andere voertuig komt. Dankzij de modulaire opbouw kan het systeem eenvoudig en ongecompliceerd worden geïnstalleerd. Ook de waarschuwingszones zijn per stuk te configureren. ‘Vanaf nu willen we de Linde Safety Guard gaan aanbieden als retrofit en als standaardoptie voor nieuwe voertuigen’, zegt Michael Fuchs, productmanager Spare Parts bij Linde Material Handling.

Daarmee is de Linde Safety Guard een belangrijk onderdeel van Lindes veiligheidsconcept ‘Vision Zero. Safety in your world’. Een concept dat een heel duidelijk doel heeft: het aantal arbeidsongevallen in de goederenoverslag op termijn terugbrengen tot nul.

Advertentie