Bakker Elst: Revolutie in hydrauliek

vrijdag, 7 december 2018

De wereld van hydraulische autolaadkranen wacht een ingrijpende vernieuwing door de komst van een snelwisselaar voor de kranen. Met de RotaQ kunnen uitrustingsstukken op een veilige en schone manier binnen enkele seconden worden gewisseld.

Op dit moment is het verwisselen van uitrustingsstukken op een autolaadkraan nog een tijdrovende klus, waarvoor de bestuurder vaak op zijn voertuig moet klimmen. Bovendien is er bij het handmatig aansluiten altijd het risico van olielekkage. De RotaQ, die op afstand wordt bediend, zorgt ervoor dat het karwei schoon en letterlijk met een druk op de knop wordt geklaard.

De snelwisselaar is door Bakker Hydraulic Products BV op de markt gebracht. Met ingang van oktober produceert Bakker het systeem op het bedrijf in Elst. De officiële presentatie in het buitenland is tijdens de beurs Ecomondo, van 6 tot 11 november in het Italiaanse Rimini. Directeur Harm Bakker is zo enthousiast over het nieuwe product, dat hij een aanzienlijk belang heeft genomen in het bedrijf RotaQ. De nieuwe techniek is nu nog geschikt voor lasten van 4,5, 5,5 en 10 ton. ‘En we werken aan types die nog groter zijn.’

Tijdbesparende aanvulling

Het systeem is een welkome en tijdbesparende aanvulling op alle soorten grijpers die al jaren door Bakker worden geproduceerd. Het bedrijf uit Elst is marktleider in Nederland op het gebied uitrustingsstukken voor hydraulische kranen. Ook in Italië heeft Bakker een thuismarkt. Hij is ook eigenaar van Gusella Bakker, dat zich vanuit daar richt op hydraulische uitrustingsstukken voor autolaadkranen en graafmachines. Het bedrijf floreert niet alleen in Nederland en Italië. Vanuit de hele wereld is er vraag naar de accessoires die Bakker maakt voor gebruik met een laadkraan. Het gaat daarbij onder andere om vacuüm hefapparatuur, poliepgrijpers en containerledigingssystemen. ‘Als je bijvoorbeeld hoort dat er ergens in ons land een afvalcontainer met glas wordt geleegd, dan is er een grote kans dat er een systeem van ons wordt gebruikt’, zegt Bakker.    

Hij schat dat er alleen al in Nederland minstens tienduizend auto’s rijden die zijn voorzien van een hydraulische laadkraan. ‘Vooral als er regelmatig moet worden gewisseld kan de RotaQ voor een flinke tijdwinst zorgen. Maar vlak ook het veiligheidsaspect niet uit. Elke keer als een chauffeur op een wagen moet klimmen is er sprake van een risicomoment. Ik ben zelf een keer van de auto gevallen, dus ik weet waarover ik praat.’

Advertentie